суббота, 15 ноября 2014 г.

Експертне обговорення чи профанація ?

До питання обговорення освітньої реформи


Ми є свідками жвавого обговорення тих змін, які мають місце в освіті, зокрема у вищій освіті. МОН закликає експертів долучитися до обговорення нових концепцій та стратегій освітньої реформи. Facebook став місцем палких дискусій. Разом з тим залишається проблема інституціоналізації експертного середовища. Особливо це важливо з огляду на те, що в Україні до останнього часу був відсутній феномен професійного освітнього консалтингу. Ми не можемо не усвідомлювати того, що в умовах патерналістського суспільства експертне обговорення має більше шансів перейти в профанацію, ніж зберегти природу повноцінного експертного обговорення.

Які умови є необхідними для повноцінного експертного обговорення (дискусії)?

1. Рівність доступу експертів до всіх площадок експертного обговорення.

2. Нейтральність площадки обговорення.

3. Компетентність експерта має визначатися його спроможністю вести дискусію, його спроможністю аргументувати та контраргументувати, тобто компетентність визначається в ході дискусії, а не перед дискусією чи поза дискусією.

4. Головувати під час обговорення (дискусії) має особа, яка особисто не бере участі в дискусії та прямо не є зацікавленою в результатах дискусії як автор чи як опонент запропонованого до обговорення проекту (документу).

5. Недопустимість непрозорого формування за сприяння МОН експертних груп, які протиставляються іншому експертному середовищу та намагаються визначати на свій розсуд формат можливих дискусій.

6. Жоден з учасників обговорення (дискусії) не може мати переваг перед іншим; експертне обговорення (дискусія) не може відкриватися з виступу політичних чи урядових ( владних) осіб (керівників МОН.

7. Заохочення незалежних освітніх експертів до участі в експертних обговореннях. Експертне обговорення має визначатися як місце формування експертних груп та майданчиком, на якому формуються передумови для становлення професійного освітнього консалтингу в країні: укладення угод та контрактів між незалежними освітніми експертами (консалтинговими агенціями) та замовниками їх послуг (МОН, ВНЗ.

8. Наявність чіткої процедури експертного обговорення та неухильне дотримання такої процедури учасниками обговорення.

Або будуть дотримуватися такі вимоги (їх звичайно можна доповнити), або обговорення будуть і надалі швидше нагадувати селекторні наради керівника району з головами колгоспів чи звіти громадських організацій про використання отриманого гранту.

Дані зауваження не направлені проти когось особисто, вони мають лише забезпечити умови проведення повноцінного експертного обговорення. Сьогодні ці умови, на жаль, повною мірою не забезпечені, а отже говорити про повноцінне експертне обговорення освітньої реформи на сьогоднішній день неможливо.


Якщо Вас цікавить інформація про вищу освіту в Україні та за кордоном, то відвідайте мій сайт Освітній консалтинг

Підпишіться на мої публікації в Facebook

Комментариев нет:

Отправить комментарий